post

پروموشن چیست ؟

پروموشن چیست ؟

احتمالا واژه پروموشن را شنیده اید و این واژه به گوش شما آشنا است. Promotion یکی از آمیخته های بازاریابی است که در تکنیک ۴P بکار می رود. پروموشن در لغت به معنای ترفیع ,ترویج و ارتقا بوده و دارای مفهوم گسترده ای است.
چهار جزء بازاریابی یا ۴P متغیرهایی هستند که کسب و کارهای مختلف به واسطه آنها اهداف بازاریابی خود را دنبال می نمایند. در زبان عامیانه بسیاری از افراد از معنی و مفهوم پروموشن آگاه نبوده و آنرا با واژه ها و مفاهیم دیگر یکسان می دانند.

پروموشن چیست ؟

به عنوان مثال در اغلب موارد این واژه به معنی تبلیغات، بازاریابی و یا فروش بکار برده می شود. اگر چه ممکن است که در برخی موارد و با توجه به اهداف سازمانها این واژه با مفاهیم دیگر همپوشانی داشته باشد ولیکن دارای هدف و مفهوم یکسانی نیست. پروموشن به معنی روشها، سیاستها و برنامه هایی است که در جهت ارتقا و ترویج مورد استفاده قرار می گیرند. شاید رونق بخشی و یا بازار گرمی، سیاستهای ترویج و یا پیشبرد اهداف به نوعی بیان کننده هدف و منظور از پروموشن باشند. بطور حتم دیده اید که کسب و کارهای مختلف برای افزایش فروش، تحریک مشتریان، معرفی محصول جدید، افزایش آگاهی از برند و مقابله با رقبا از انواع روشهای ترویج استفاده می نمایند.

واژه هایی مانند یکی بخر دو تا ببر و یا با خرید به عنوان مثال هر یکصد هزار تومان از ما می توانید از تخفیف ویژه ۱۰ درصدی استفاده نمائید؛ نمونه های بارزی از اجرای پروموشن هستند.
این گونه روشها معمولا در کالاهای تند مصرف و پر گردش بکار می روند. بدین ترتیب در شرکتهای پخش، فروش مویرگی و کالاهای خرد از این گونه روشهای ترویج زیاد دیده می شود.

دیدگاه فروشراه نسبت به پروموشن :

گروه توسعه تجارت فروشراه پروموشن را مجموعه فعالیتهای هدفمند در جهت دستیابی به استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت واحد بازاریابی می داند ما پروموشن را مجموعه عملکردهایی ثابت نمیدانیم و برای هر برند با توجه به ویژگی های محصول،گروه مخاطب،موقعیت فعلی آن در بازار نوع پروموشن را انتخاب می نماییم و پیشنهاد می دهیم.

یکی از مهم ترین علت های استفاده از پروموشن آگاه کردن مصرف کننده نسبت به ویژگی های محصولات شما می باشد و انتقال صحیح این اطلاعات بر عهده پروموتر های حرفه ای ما می باشد.

 

پروموشن چیست ؟

پروموشن چیست ؟

انواع روشهای اجرای پروموشن

با واژه پروموشن در مطلب فوق آشنا شدیم. حال به بررسی تاثیر آن بر روی کسب و کارهای مختلف می پردازیم. پیشبرد یا ترویج فروش موجب افزایش آگاهی از برند و محصول شما شده و افزایش فروش محصولات را به همراه خواهد داشت. روشهای ترویج فروش برای معرفی محصولات جدید نیز بازخورد خوبی خواهد داشت. بدین ترتیب مشتریان و مصرف کنندگان از این طریق با محصولات آشنا شده و توسعه فروش اتفاق می افتد. اجرای پروموشن در پیشبرد و ترویج محصول دارای این مزیت است که نسبت به روشهای تبلیغاتی و انواع متدهای بازاریابی دیگر از هزینه کمتری برخوردار هستند، لذا بسیار مناسب کسب و کارهای کوچک و سازمانهایی است که بودجه کمی برای این منظور در نظر دارند.

اجرای پروموشن

اجرای پروموشن می تواند تحت عنوان تخفیف در قیمت محصول به عنوان متداول ترین روش پیشبرد و ترویج فروش باشد و یا مواردی مانند افزایش فروش از طریق شبکه های اجتماعی و کانالهای مجازی؛ هدایای تبلیغاتی که به همراه محصول به مشتریان عرضه می شود؛ کوپن های تخفیف در خرید؛ ایجاد روشهای فروش اقساطی؛ استفاده از روشهای سمپلینگ در مراکزی مانند فروشگاهها، سازمانها و مکانهای پرتردد؛ بسته بندی چندین کالا با یکدیگر و فروش آنها بصورت یکجا؛ برگزاری انواع مسابقات، قرعه کشی و اهدا جوایز؛ استفاده از تولید محتوا و معرفی محصول در سایت ها و بلاگ های پر مخاطب؛ بکاربردن نسخه آزمایشی و شرایط تست رایگان برای محصولات و خدمات جدید؛ ایجاد باشگاه مشتریان و ترغیب حس وفاداری مشتریان از جمله راهکارهای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر محصولات و خدمات و اجرای پروموشن محسوب می شوند.

پروموشن و تاثیر آن در توسعه کسب و کار

روشهای اجرای پروموشن فروش بستگی به سیاستها و اهداف مورد نظر دارند. برای داشتن استراتژی فروش باید موارد و عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. میزان بودجه، نوع محصول و خدمات، بررسی نیازهای مصرف کنندگان، جامعه هدف، وضعیت بازار و رقبا از جمله این ویژگی ها محسوب می شوند. روشهای مختلف ترویج و پیشبرد فروش بیشتر برای فروش مویرگی و محصولات تند گردش و خرده ریز بکار می روند. البته این به این معنی نیست که در صنایع دیگر از روشهای اجرای پروموشن استفاده نمی شود، بلکه در صنایع FMCG کاربرد بیشتری دارند.

پیشبرد و ترویج فروش می تواند برای مصرف کننده نهایی بکار رود و یا اینکه برای فروش به واسطه ها، توزیع کنندگان، شرکتهای پخش و خریداران عمده مورد استفاده قرار گیرد. سیاستهای ترویج فروش برای مصرف کنندگان نهایی مشخص است.
عبارت یکی بخر دوتا ببر یکی از مثالهای عینی بشمار می رود که به مصرف کننده القا می کند که با خرید یک کالا می توانید یک کالای دیگر بطور رایگان دریافت نمائید.
انواع سیاستهای اجرای پروموشن برای واسطه ها، خریداران عمده و توزیع کنندگان بیشتر شامل دریافت سود و تخفیف های ویژه می گردد. به عنوان مثال اگر به فروشنده، توزیع کننده و یا خریدار عمده اعلام گردد که با خرید و فروش تعداد و مقدار مشخصی از کالاها، امکان دریافت تخفیف نقدی، برخورداری از پورسانت بیشتر و غیره وجود دارد.
در واقع ترغیب فروشندگان و توزیع کنندگان به فروش بیشتر کالا و خدمات خواهد بود. روشهای مختلف اجرای پروموشن را در زندگی روزمره مشاهده می نمائیم که هدف آنها یک چیز است، ترویج و پیشبرد فروش محصول و خدمات یا همان اجرای پروموشن.

پروموشن چیست ؟

در اجرای پروموشن هیچ محدودیتی برای اصناف مختلف وجود ندارد و برای مثال کاربرد پروموشن را از دیدگاه خودمان در چندین مشاغل مختلف به شرح ذیل آورده ایم:

– پروموشن های مواد غذایی می تواند آگاهی دادن به مصرف کننده بابت خواص محصول،معرفی محصول جدید،اطلاع رسانی قرعه کشی،برند سازی،اطلاع رسانی از تخفیف های دوره ایو موارد دیگر باشد.

– پروموشن محصولات آرایشی و بهداشتی می تواند ارائه توضیحات محصول و ویژگی های آن،معرفی برند جدید یا محصول جدید از یک برند،اطلاع رسانی و اجرای قرعه کشی،برند سازی، اطلاع رسانی از تخفیف های دوره ای و یا راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی باشد.

– پروموشن های بانک ها و بیمه ها می تواند معرفی خدمات نوین بانک و بیمه،معرفی طرح های دوره ای در سراسر ایران،گرفتن تارگت های خاص و دوره ای برای بانک ها و بیمه ها و … باشد.

– پروموشن محصولات برقی،خانگی و دکوری می تواند به نمایش گذاشتن مدل های جدید،ارائه توضیحات ویژگی های محصول،برند سازی، اطلاع رسانی از تخفیف های دوره ای و موارد دیگر باشد.

– پروموشن های محصولات دیجیتالی،صوتی و تصویری از قبیل:موبایل،تبلت،لپ تاب،دوربین،تلویزیون،سینمای خانگی و … می تواند معرفی مدل های جدید،ایجاد ارتباط موثر با مصرف کننده،اطلاع رسانی از تخفیف های دوره ای و … باشد.

– اجرای پروموشن خودروها می تواند اطلاع رسانی از تخفیف های دوره ای،ارائه توضیحات ویژگی های خودرو،برند سازی و …. باشد.

– اجرای پروموشن های شرکتهای مخابراتی و اینترنتی و USSDکدها می تواند آموزش استفاده از یک کد،معرفی طرح های دوره ای،برندسازی و …

– اجرای پروموشن های رستورانها،کافی شاپ ها،آژانس های هواپیمایی،موسسه های آموزشی و ….. بر هر کدام از مشاغل تمامی موارد پیش گفته شده قابل اجرا می باشد.

– پروموشن های معرفی برندهای فرش،مجتمع های تجاری،مجتمع های عظیم اداری،تجاری و مسکونی و … شامل تمامی موارد اشاره شده می باشند.

پروموشن چیست ؟

چنانچه به موارد فوق دقت فرمایید به اثبات این جمله میرسیم که پروموشن ها هیچ محدودیت صنفی ندارند و فقط کافی است که شما بخواهید کسب و کار خود را رونق بخشید و گسترده نمایید و این کار را پروموتر های ما با برنامه ریزی های منسجم تیم حرفه ای گروه توسعه تجارت فروشراه برای شما انجام می دهند.
یکی از تخصص های گروه توسعه تجارت فروشراه طراحی و اجرای پروموشن هایی است که بحران شرکت ها را تبدیل به فرصت نماید.

 

مفید بود ؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *