انواع پروموشن : آیا تا به حال با واژه ی پروموشن برخورد داشته اید و معنای آن را می دانید؟ پروموشن در زبان انگلیسی به معنای ترویج و تبلیغ است این روش در تبلیغاتی به معنای برقراری ارتباط با مردم با هدف متقاعد کردن آن ها برای خرید محصولات یا خدمات اطلاق می شود. معمولا در بین افراد غیر حرفه ای پروموشن با تبلیغات اشتباه گرفته می شود این در حالی است که این دو واژه کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و در دنیایی کسب و کار نیز عملکرد های مختلفی دارند.
تبلیغ کردن نوعی اقدام برای به فروش رساندن محصول یا خدمات است که این فرایند خود نوعی پروموشن تلقی می شود.
هدف استفاده از پروموشن چیست ؟
همان طور که قبلا اشاره کردیم پروموشن به عنوان یک روش تبلیغاتی و بازاریابی است که افراد با استفاده از آن خدمات و محصولات خود را به مخاطبان یا مشتریان معرفی می کنند.
پروموشن با روش های مختلفی اجرا شده که نقطه ی مشترک در همه ی این روش ها استفاده از خلاقانه ترین و جدید ترین روش های تبلیغات است در این روش متناسب با اهداف، محصولات و خدمات افراد روش های مختلی ارائه می شود.
هدف اصلی پروموشن در مرحله ی اولیه معرفی محصول مورد نظر سپس ترغیب و جذب مشتری یا مخاطب است. در این روش با توجه به اهداف تولید کنندگان یک راه حل یا راهکار جدید، خلاقانه و در عین حال متنوع به افراد معرفی شده تا برند او را از سایر برندها متمایز کند.
نکته ی مهم در اجرای پروموشن این است که علاوه نوع خدمات و محصولات عوامل زیادی در این امر دخالت دارند که شامل بودجه ای که برای تبلیغات در نظر گرفته اید، مدت زمان انجام پروژه و شرایط جامعه است.
بنابراین برای تشخیص و انتخاب بهترین روش پروموشن برای هدفتان لازم است که انواع پروموشن را شناخته و از متخصصین فعال در این زمینه کمک بگیرید. در حال حاضر شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی با کمک پروموترهای حرفه ای و متخصص افراد را در زمینه شناسایی نوع سمپلینگ راهنمایی می کنند.
انواع پروموشن
پروموشن از لحاظ مارکتینگ به فعالیت هایی اطلاق می شود که به صورت هدفمند در راستای استراتژی های بلند مدت و کوتاه مدت واحد بازاریابی شناخته می شود.
در این روش برای دستیابی به اهداف مورد نظر از انواع روش های خلاقانه، نوین، نوین، کارآمد و مبتکرانه که با موقعیت فعلی برند متناسب باشد برای هدایت مصرف کننده به سمت محصولات و خدمات مورد نظر از ترغیب، ایجاد نیاز و ترویج در مخاطبان سود می برند.
شرکت های حرفه ای برای هر سه گروه فعال در کسب و کار یعنی توزیع کننده یا عمده فروش ها، خرده فروش و مصرف کننده برای هر کدام از این گروه ها یک پروموشن خاص و مخصوص به آن ها طراحی و تدوین می کند.
یکی از مهم ترین دلایلی که برای استفاده از پروموشن وجود دارد آگاهی مصرف کننده نسبت به ویژگی های محصولات و خدمات مورد نظر است. در هر شرکت پروموترها وظیفه دارند که این اطلاعات را به شکل صحیحی انتقال دهند. معمولا برندهای بزرگ و معتبر برای دستیابی به یک هدف خاص در رابطه با یک دسته از محصولات مشخص بر روی یک شعار یا پیام خاص تاکید می کنند بهترین روش برای انتقال بدون واسطه و صحیح استفاده از پروموشن است.
همان طور که در ابتدای امر اشاره کردیم روش های موثر در پروموشن وجود دارد که باعث پیشرفت فروش کالا و خدمات همچنین جذب مشتریان و مخاطبان می شود در ادامه چند نمونه از آن را معرفی خواهیم کرد.
پروموشن به شکل حضوری و بیانی:
یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای معرفی کسب و کار این شیوه محسوب می شود به این دلیل که نسبت به سایر روش ها کم هزینه تر و تقریبا رایگان است.
سایت حرفه ای:
داشتن یک سایت تخصصی یک ابزار عالی برای پروموشن محسوب می شود و به کاربران این امکان را می دهد تا با هزینه ی کمتری اطلاعات جدید محصولات و خدمات خود را منتشر کنند.
انواع پروموشن
رسانه های اجتماعی:
با پیشرفت دنیایی مجازی استفاده از رسانه هایی مانند فیسبوک، توئیتر و یوتیوب در جذب مشتری تاثیر بسزایی دارد به نحوی که کارشناسان عقیده دارند رسانه های اجتماعی به عنوان یک روش محبوب و کم هزینه برای پروموشن های تجاری آنلاین محسوب می شوند.
استفاده از روش های ویدئویی یا تصویری در صورتی که از کیفیت بالایی برخوردار باشد می توانید فیلم های مورد نظر را در یوتیوب قرار دهید. یکی دیگر از راه های بسیار محبوب در رسانه های اجتماعی یا مجازی استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی به کمک چهره های تاثیر گذار و سرشناس است.
Elevator Pitch یا پرمو آسانسوری :
این عملکرد توسط کارمندان و مدیران یک کسب و کار انجام می گیرد. در این روش می توانید با دو سه جمله کوتاه توصیفی کسب و کارتان را معرفی کرده و نا چه اندازه محصولات و خدمات شما برای مشتریان بالقوه مفید و سودمند است افراد را ترغیب کنید که از محصولات شما استفاده کنند. ممکن است این راهکار چندان آسان به نظر نرسد اما با مطالعه و آموزش راهکارهای مناسب می توانید مهارت لازم را کسب کنید.
استفاده از کارت ویزیت: با توجه به اینکه در دنیایی دیجیتال زندگی می کنیم اما کارت های ویزیت یکی از متداول ترین شکل های پروموشن کسب و کار محسوب می شود. در برخی از کشورها استفاده از کارت ویزیت به عنوان یک رسم شده است.
استفاده از وسایل نقلیه مثل ون تبلیغاتی :
یکی از ابزارآلاتی که امروزه در ارتباط با پروموشن بسیار کاربرد دارد وسایل نقلیه هستند که مانند یک بیلبورد سیار عمل کرده می توانند لوگو، شعار اصلی برند و شماره تماس را به نمایش بگذارد طبق تحقیقات انجمن تبلیغات محیطی ایالت متحده تخمین زده شده که یک وسیله ی نقلیه می تواند در یک روز امکان 30000 تا 70000 بازدید را ایجاد کند. البته توجه داشته باشید این میزان با توجه به مکان، جمعیت و عواملی از این قبیل متغیر است اما در عین حال به عنوان یکی از موثر ترین و ارزان ترین روش های پروموشن محسوب می شود که می تواند کسب و کار شما را به مردم معرفی کند.