نکات مهم در اجرای اجرای سمپلینگ و پروموشن : در دنیای رقابت بازار امروز ، برند های متعددی هستند که هر کدام سهم خاصی از بازار محصول را به خود اختصاص دادهاند و مهمترین هدف هر برندی در بازار محصولات رقابتی حداکثر کردن سهم خود از بازار است. ببه همین علت برندها یا شرکتها سعی میکنند با هر روشی محصول خود را در دسترس مخاطب قرار بدهند. این روشها میتواند تبلیغات رسانهای، بازاریابی و فروش مستقیم، تبلیغات محیطی،برگزاری نمایشگاه تبلیغ در نقطۀ خرید یا سمپلینگ و پروموشن باشد انواع دیگر روشهای بازاریابی و تبلیغاتی باشد.
نکات مهم در اجرای سمپلینگ
در بازاریابی از نوع تبلیغ در نقطه خرید، یکی از روشها، برگزاری یک کمپین سمپلینگ در نقطه فروش است. روشی که اخیرا بسیار مورد توجه برندها قرار گرفته و به نظر میرسد با توجه به هزینههای آن بهینه و مقرون به صرفه باشد.
مزایای سمپلینگ چیست؟
- مواجهه و برخورد حضوری مخاطبان با محصول و برند
- تقویت تصویر کالا یا برند مورد نظر در ذهن مشتری
- معرفی محصولات جدید
- جذب مشتریان قدیمی با تبلغات جدید
- عدم نیاز به هزینه برای مصرفکننده (برای تست اولیه)
- جذب مشتریان نا آشنا با برند مورد نظر
- جواب دهی به مشتریان ناراضی و رفع مشکل آنها به صورت حضوری
موارد قابل توجه برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی سمپلینگ
کمپین تبلیغاتی سمپلینگ : به طور مجموعه فعالیت هایی است که برای معرفی یک محصول یا برند به مخاطبان به صورت رو در رو و از نزدیک صورت میگیرد. برای انجام یک فعالیت سمپلینگ هدفمند باید به نکاتی توجه کرد که به برخی از آن نکات در اینجا می پردازیم.
- موضوع سمپلینگ شما ؟ سمپلینگ محصولات غذایی یا لوازم بهداشتی و آرایشی و …
- رنگ سازمانی برند شما ؟ استفاده از رنگ سازمانی محصول و برند بسیار ضروری است
- طراحی گرافیکی مناسب برای میز سمپلینگ
- انتخاب میز کانتر سمپلینگ مناسب
- انتخاب مکان های مناسب برای پروموت محصول یا خدمات
- طراحی بروشور و کاتالوگ (برای پروموشن)
- استفاده از افراد آموزش دیده و مناسب با سمت و سوی محصول و برند؛ به عنوان مثال در یک کمپین سمپلینگ برای لوازم آرایشی مخصوص بانوان حتما ضروری است که از خانم های با ظاهر آراسته استفاده کرد
- طراحی لباس متحد الشکل برای پروموترها
میز کانتر سمپلینگ
اولین پایانه ای که مخاطب از طریق آن تحت تاثیر برنامه پروموشن شما قرار می گیرد میز کانتر سمپلینگ است. بنابراین در طراحی گرافیکی و انتخاب نوع میز کانتر سمپلینگ و نوع چاپ روی میز باید نهایت دقت را کرد و از رنگ هایی متناسب با محصول یا برند استفاده کرد.
به عنوان مثال حتما ضروری است که در طراحی میز کانتر سمپلینگ به این نکته توجه کرد که میز کانتر در واقع سفیر برند یا محصول بوده و باید از نظر ظاهر و طراحی گرافیک در بهترین حالت باشد. بنابراین انتخاب میز کانتر مناسب بسیار مهم است.
مراحل انجام سمپلینگ
تعیین استراتژی اصلی سمپلینگ (آگاهی از برند یا معرفی محصول؟)
داشتن اطلاعات کامل و پایه ای از محصول یا برند
آگاهی از بازار فروش و فعالیت هایی که در گذشته انجام شده و نتایج آن
آگاهی از امکانات مورد نیاز و میزان بودجه کارفرما
استخدام نیروی انسانی مناسب
آموزش مناسب در مورد محصول و نحوه رفتار به نیروها
انتخاب مکان استقرار کانترها با توجه به نوع کمپین و مخاطبان آن، (مراکز تجاری، فروشگاهی و …)
طراحی فرمهایی جهت دریافت اطلاعات از مشتریان
تعیین نمودارهای اطلاعاتی در هر منطقه از استقرار سمپلینگ و تحلیل آماری جهت بررسی میزان موفقیت کمپین