تبلیغات BTL چیست؟ تبلیغات BTL (Below the Line) به تمام روشهای تبلیغاتی اطلاق میشود که برخلاف تبلیغات ATL (Above the Line)، در آنها از رسانههای جمعی استفاده نمیشود و به جای آن از روشهای مستقیمتر و محدودتری برای ارتباط با مشتریان استفاده میشود. تبلیغات BTL بر خلاف تبلیغات ATL که برای هدفگذاری گستردهتر و عمومیتر استفاده میشوند، برای هدفگذاری خاص و محدودتر به کار میروند.

تبلیغات BTL چیست؟ انواع تبلیغات BTL
تبلیغات BTL شامل انواع مختلفی از روشها و فعالیتها است که در زیر به توضیح هر یک از آنها پرداخته شده است:
1. تبلیغات مستقیم (Direct Advertising)
در این نوع تبلیغات، از روشهای مستقیم برای ارتباط با مشتریان استفاده میشود. مثالهایی از این نوع تبلیغات شامل ارسال پیامک، ایمیل، نامههای تبلیغاتی، فاکس و تماس تلفنی میباشد.
2. رویدادها (Events)
در این نوع تبلیغات، برگزاری ایونت (رویداد) و فعالیتهای خاص برای جذب مشتریان به کار میروند. این رویدادها میتوانند شامل نمایشگاهها، کنفرانسها، سمینارها، نمایشگاههای دمو، آزمونها و فعالیتهای تفریحی باشند.
3. فعالیتهای خیریه (Cause-related Marketing)
در این نوع تبلیغات، برندها و شرکتها با حمایت از یک علت خیریه یا اجتماعی، به تبلیغات خود میپردازند. این نوع تبلیغات باعث رشد اعتبار برند و جذب مشتریان با ارزش میشود.
4. سمپلینگ (Sampling)
در این نوع تبلیغات، نمونههای رایگان از محصول به مشتریان توزیع میشود. این روش باعث ایجاد تجربه مستقیم محصول در مشتریان میشود و احتمال خرید آنها را افزایش میدهد.
5. فروش تخصصی و چیدمان کالا (Merchandising)
در این نوع تبلیغات، برای جذب مشتریان و افزایش فروش، فعالیتهای خاصی در مکانهای فروش برگزار میشود. این فعالیتها شامل چیدمان کالا ، تخفیفهای ویژه، نمایشگاههای فروش، جایزهها و هدایا به مشتریان است.
6. تبلیغات در نقاط فروش (Point of Sale Advertising)
در این نوع تبلیغات، برای جلب توجه مشتریان در نقاط فروش، از نمادها، پوسترها، بنرها و دکوراسیون مناسب استفاده میشود.
7. تبلیغات روزنامه و مجله (Print Advertising)
در این نوع تبلیغات، از تبلیغات در روزنامهها و مجلهها برای جذب مشتریان استفاده میشود. این تبلیغات میتوانند شامل آگهیها، مقالات تبلیغاتی، مصاحبهها و مطالب تبلیغاتی باشند.
تبلیغات BTL به عنوان روشی کارآمد برای ارتباط مستقیم با مشتریان شناخته شده است. با استفاده از این روشها، برندها و شرکتها میتوانند ارتباط مستقیم و فعال با مشتریان خود را برقرار کنند و از طریق فعالیتهای خلاقانه و هدفمند، فروش و شناخت برند خود را افزایش دهند.